(B)logg

lördag 18 juli 2009

Frödingsspelet







Bilder från Frödingsspelet på friluftscenen

Det var med stor förväntan som vi startade resan på lördag morgon, inte bara på själva Gammelvalafestivalen utan också på vädret. Väderleksrapporten spådde att Bohuslän skulle få regn tidigt på förmiddagen men Värmland skulle se solen hela dagen. Rapporten fick rätt, regnet kom först i kvällningen och då var det skönt att sitta i husbilen och höra smattret på taket.
.
Eftersom pappa var från Kil, inte så långt från Brunskog, hörde jag talas om Gammelvala för många år sedan när han och mamma var där och åt nävgröt och fläsk. Eftersom jag inte är någon grötälskare var det inte nävgröten som fick mig att resa dit men det finns ju så mycket annat intressant. Men nu har jag ätit motti (nävgröt) och fläsk med lingonsylt för första gången i mitt liv, men inte med nävarna! Det gick an men det var rejält stabbigt och mättande!

Inga kommentarer: