(B)logg

fredag 13 maj 2011

Flensburg - Brastad

Denna vår sista dag i Tyskland besöker vi Citti-Park utanför Flensburg för att handla lite starkvaror och Schneckenkorn. Det visade sig att det också blev en cypress på stam som kostade tredjedelen av priset i Sverige.

Vi har cirka 75 mil hem och beslutar oss för att köra hela vägen med avbrott för mat och vilopauser. Resan går denna gång landvägen via Stora Bält (317 DKK) och Öresund (278 SEK). Vi kommer hem vid 22-tiden och kan konstatera att allt har gått utan missöden. Vi hade t.o.m. lyckats med konststycket att pricka totalvikten 3500 kg vid vågen i Helsingborg.

Det mest skrämmande under resan var de många alléerna med stora träd några decimeter från vägen med fartgräns på 100 km/tim. Man kan undra hur många människor som årligen får sätta livet till för detta vansinne.

Vi har tillryggalagt ca 250 mil med en snittförbrukning av 1,03 liter per mil. Förbrukningen sjönk drastiskt efter att ha tankat tysk diesel och bilen blev betydligt piggare.

Samtliga bilder är tagna med en Ricoh CX1 med 7 gångers zoom och 9 megapixel. 1199 kr på Japan Photo.

torsdag 12 maj 2011

Schleswig

Gottorp slott

Ställplatsen Schlei-Park

Schleswig (danska: Slesvig) är en stad i delstaten Schleswig-Holstein i norra Tyskland. På 700/800-talet fanns i närheten Nordens viktigaste handelsplats, Hedeby. Området var i huvudsak danskt. På 900-talet valdes en ny handelsplats i närheten med bättre hamn, som blev Schleswig. Redan 948 blev staden danskt biskopssäte.

Plön - Schleswig

Vi lämnar Plön i det vackra vädret vid åttatiden för att gränshandla i Flensburg men vi ändrar oss på vägen och ställer kosan till Schleswig istället där vi hittar en ställplats vid hamnen. Efter att ha besökt slottet Gottorp och gågatan i centrum beslutar vi oss att ta in på ställplatsen strax utanför staden för att få mer svängrum.

Schlei-Park  ligger på cykelavstånd till centrum och har gott om plats. Någon wifi-uppkoppling fanns inte trots att grannens Bordatlas säger motsatsen. Jag har för länge sedan tröttnat på Bordatlas som är allt annat än aktuell. Inte ens iPhone/iPad-appen har de lyckats med.

onsdag 11 maj 2011

Plön


Slottet i Plön

Plön (danska: Pløn) är en stad i Kreis Plön i förbundslandet Schleswig-Holstein i norra Tyskland.

Plön ligger mellan två insjöar och erhöll stadsrättigheter 1236. Det forna slottet var efter 1622 residens för den hertigliga linjen Holstein-Plön, som utslocknade på manssidan 1761 med hertig Fredrik Karl.

Sellin - Plön

Vi vaknar åter till en vacker och varm morgon och efter dusch och frukost lämnar vi Rügen för denna gång. Lisa har läst om ett sjöområde mellan Kiel och Lübeck där det lär finnas flera vackert belägna ställplatser. Vi hittar en på iPaden vid namn Natur-Camping Spitzenort som vi blir nöjda med.

Det är en camping med särskild plats för 14 husbilar och har cykelavstånd till slottet och den gamla stadskärnan. Slottet är vackert beläget och ligger nära centrum.

tisdag 10 maj 2011

Sellin på Rügen



Wilhelmstrasse i Sellin

Wilhelmstrasse

Badhotell längs Wilhelmstrasse (HDR-foto)
Solbadare vid Seebrücke (HDR-foto)

Seebrücke

Sellin på Rügen

Dranske - Sellin

Vi vaknar tidigt i det fina sommarvädret och kan genom framrutan blicka ut över ett öppet hav med ön Hiddensee i fjärran. Vi lämnar denna fantastiska plats vid niotiden för att besöka badorten Sellin med sin berömda "seebrücke".

Med hjälp av Promobil Mobil Life + hittar vi en ställplats nära centrum där vi också har WiFi-uppkoppling för 2 € för ett helt dygn. Denna ställplats kan rekommenderas och har cykelväg till centrum. Längs den berömda Wilhelmstrasse finns ett stort antal badhotell och matställen.

måndag 9 maj 2011

Solnedgång på Rügen

Solnedgång från ställplatsen i Dranske (HDR-foto)

Caravancamp Ostseeblick vid Dranske på Rügen

Caravancamp Ostseeblick är en ytterst välskött ställplats/camping på Rügen

Kap Arkona


Kap Arkona är en 45 m hög klint bestående av krita och morän på den tyska ön Rügens nordsida, på halvön Wittow. Fyrplatsen är en av Europas mest kända som sedan radions barndom har sin givna plats i sjöväderrapporterna. Kusten utanför Kap Arkona är dramatisk och många skepp har förlist där.

Prora - Dranske

Efter besök i Binz med de många badhotellen åker vi vidare till Kap Arkona, den sista biten med cykel. 


Nu var det dags att leta ställplats och frågar iPaden efter en bra sådan. Den föreslår Caravancamp Ostseeblick i Dranske som visar sig vara ett välskött ställe med utsikt över Östersjön mot Hiddensee. Det var en av de vackraste ställplatser som vi någonsin har besökt och till ett rimligt pris.

Rasender Roland

Badorten Binz på Rügen




Prora



En liten del av den 4,5 km långa byggnaden


Källa Wikipedia:
Prora är en semesteranläggning och badort byggd 1936–1939 vid havsbukten Prorer Wiek på den tyska ön Rügen vid Östersjön. Anläggningen byggdes för att rymma 20 000 personer. Huvudbyggnaden byggdes 150 meter från stranden i sex våningar och med en längd av 4,5 kilometer, vars totala längd avbröts i mitten av en stor festplats. Festplatsen blev aldrig förverkligad.
Robert Ley, ledare för fritidsorganisationen Kraft durch Freude (KdF), hade med Adolf Hitlers godkännande, beslutat att en semesteranläggning skulle anläggas här. Tanken var anläggningen skulle bli en semesterort för såväl politiker och andra offentliga personer som för vanliga tyska medborgare. Arkitekt var Clemens Klotz (1886-1969). I april 1938 började själva husbygget med bärande delar i betong. Samtidigt planerades liknande anläggningar i Timmendorfer Strand utanför Lübeck och i Kolberg i Pommern. Dessa komplex kom aldrig att förverkligas, då andra världskriget bröt ut. Inte heller Prora blev färdigbyggt, men under några år var tiotusentals byggarbetare från hela Tyskland aktiva i projektet.
En del av det enorma bygget byggdes färdigt av DDR-regimen, en del står som ruiner och en del sprängdes bort, men det senare var svårt då betongfundamenten var för starka. Under efterkrigstiden använde DDR området för militära ändamål. Den gemensamma tyska armén övertog området 1990 och flyttade ut 1992. Sedan 1993 är området öppet för allmänheten. I en del av byggnaden finns idag ett museum och ett flertal affärer och restauranger men stora delar av av komplexet står övergivet. Dessa delar har nu börjat förfalla och har även vandaliserats.

Stralsund - Prora

Vi gav oss iväg över Rügenbrücke mot Bergen vid åttatiden. I Bergen hade vi tänkt stanna till men efter att ha kört på kullersten i några kilometer fick vi nog eftersom vi trodde att bilen skulle skaka sönder. Det är väldigt enerverande att köra med 5,5 kg däcktryck på sådana vägar.

Vi begav oss istället mot Binz, en typisk gammal badort som restaurerats efter DDR-förfallet och som numera har blivit ett semesterparadis med de många ståtliga badhotellen.

Vi kunde inte motstå frestelsen att också besöka Prora för att se på Hitlers enorma skrytbygge som nu står kvar som ett förfallet monument från krigsåren. Prora är en semesteranläggning och badort byggd 1936–1939 vid havsbukten Prorer Wiek på den tyska ön Rügen vid Östersjön. Anläggningen byggdes för att rymma 20 000 personer. Huvudbyggnaden byggdes 150 meter från stranden i sex våningar och med en längd av 4,5 kilometer, vars totala längd avbröts i mitten av en stor festplats. Festplatsen blev aldrig förverkligad.

söndag 8 maj 2011

Stralsund

Gorch Fock

Hamnen i Stralsund

Rügenbrücke vid ställplatsen (HDR-bild)
Stralsund är en tysk stad i delstaten Mecklenburg-Vorpommern och är belägen vid Östersjökusten. Stralsund var i svensk ägo från den Westfaliska freden 1648 till 1815, då området avträddes till Preussen för en större summa pengar. Under perioden 1720-1815 var staden säte för den svenske guvernören i Pommern. Det finns talrika svenskminnen i Stralsund. År 2002 togs den gamla stadskärnan i Stralsund upp på UNESCO:s världsarvslista.

Wismar

Wismar

Parti från Wismar (HDR-foto)




Resterna av kyrkan som bombades av de allierade vid krigsslutet 1945 (HDR-foto)

Heiligenhafen - Stralsund

Vi lämnar Heiligenhafen vid halvåttatiden i klar sol. Vi kör i ett böljande grönt landskap på väg till Wismar. 15 mil på "undvik motorväg" som ställts in på iPaden. Nu kan t.o.m. Lisa följa med på navigatorn och se vad orterna heter längs vägen. Tack vare valet av vägsträckning fick vi uppleva flera vackra ställen som tex Haffkrug.

Vi stannar till i Hansastaden Wismar och besöker centrum med de många kyrkorna som förstördes i kriget och vanvårdades under DDR-tiden. Man är fortfarande i full gång att restaurera gamla byggnader.

Det var lätt att parkera på en stor parkeringsplats på gångavstånd till staden.

Färden går så småningom vidare mot Stralsund och det är fortfarande sommarväder. I Stralsund hittar vi en ställplats vid Rügenbrücke. Vi tar en promenad via hamnen in mot det gamla Stralsund, en sträcka på cirka 2,5 km. I hamnkvarteren har man byggt ett jättemuseum "Oceanium" som tydligen är en stor attraktion.

lördag 7 maj 2011

Vi lämnar Knarrevik kl. 7:15 och bränslemätaren visar att vi kan köra 66 mil utan att tanka. Vädret är stålande och vi hoppas att allt är med som är oumbärligt.

Vi stannar till på Björkäng och avnjuter deras frukostbuffé á 64 kr och passar på att fylla på diesel så att vi klarar oss till Tyskland.

Efter att ha tagit Öresundsbron och betalat med Brobizzet tar vi för första gången färjan Rödby-Puttgarden och lämnar fram Brobizzet. Tyvärr gick det inte att betala med detta trots försäkran via mejl någon dag innan. Så det blev att ta fram Visakortet och det gick bättre. 709 DKR kostade resan och frågan är om det är värt att åka den urtråkiga färjan med de skyhöga ombordpriserna, det blir nog Stora Bält på hemresan trots 20 mil längre resväg, så får vi se lite av Danmark också.
En lugn överfart på soldäck

Tankning i Puttgarden och det märks genast att bilen blivit rappare, nästan som BMW:n. Vi övernattade på ställplatsen i Heiligenhafen mest för att vi var trötta. Delar av ställplatsen har blivit en arbetsplats och de enda faciliteterna är en kall toalett. Ingen dusch och ingen Wifi. Vi tog en promenad i staden som var sömnig värre, kanske pga den kalla ostanvinden. Natten var kall och vi tvingades att sätta på värmen på morgonkvisten.


Fiskehamnen i Heiligenhafen

Badstranden vid ställplatsen

Vårresa till Rügen


Resan i vår går via Öresundsbron och färjan Rödby-Puttgarden  via Tysklands Östersjökust för att besöka Rügen .
Klicka för större karta
Rügen (Rygen) är en ö i södra Östersjön, belägen i delstaten Mecklenburg-Vorpommern i nordöstra Tyskland. Rügen är Tysklands största ö i Östersjön med en yta av 926 km². 2008 hade Rügen ca 69 000 invånare.

Rügens viktigaste städer är huvudorterna Bergen och Sassnitz. Där finns också badorter som Sellin och Binz. Ön är ansluten till övriga Tyskland främst genom bron som går över till Stralsund. Öns nordligaste udde går under namnet Kap Arkona.